به گزارش قدس آنلاین، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «خبرها حاکی از این است که خودروسازان رایزنیهای اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کردهاند؛ به خصوص ایران خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار میکند.»
یکی از محصولات ارزانقیمت شرکت رنو را میتوان در هند یافت؛ خودروی کوئید که یک خودروی اقتصادی و شهری محسوب میشود سالها است که در هند ش و فروش میشود. نمیتوان گفت که این محصول رنو در هند پرطرفدار است؛ اما از آنجا که قیمت کوئید به جهت نداشتن آپشن و تکنولوژی روز پایین است، مردم هند خریدار آن هستند؛ در حقیقت دو ویژگی جمع و جور و ارزان بودن این خودرو سبب شده کوئید جای خود را بین مردم هند پیدا کند.
قبل از تحریم صنعت خودروی ایران و زمانی که فرانسویها به کشورمان رفت و آمد داشتند، رنو درصدد این بود که محصول کوئید خود را هم روانه بازار ایران کند؛ اما به دلایل مختلف که مهمترین آن پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه بود، این امر عملی نشد.
روز گذشته این موضوع را از قطعهسازان و شرکت ایران خودرو پرسیدیم و همه آنها نسبت به واردات کوئید ابراز بیاطلاعی کردند. همچنین مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره واردات خودرو و اینکه آیا احتمال دارد استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای وارداتی اعمال نشود به «ایران»، گفت: تمام خودروهای داخلی و وارداتی باید استانداردهای ۸۵ گانه داشته باشند، در غیر این صورت اجازه تولید و واردات آن برای شمارهگذاری را نخواهیم داد.
وی ادامه داد: رعایت استانداردهای خودرویی ضرورت دارد و در این خصوص هیچ کوتاهی نخواهیم کرد، لذا واردکنندگان خودرو باید دقت کنند هر خودرویی که میخواهند وارد کشور کنند امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد. با توجه به این صحبتها اگر قرار است راه کوئید فرانسه به ایران باز شود باید استانداردهای این خودرو ارتقا پیدا کند، در غیر این صورت واردات آن از سوی هر مجموعهای چه بخش خصوصی و چه خودروسازان ممنوع خواهد بود.
در این میان برخیها اعتقاد دارند که در این مرحله از واردات خودرو یا شکلگیری همکاری مشترک خودروسازان داخلی با تولیدکنندگان خارجی، نباید سراغ فرانسویها رفت.
لذا این گروه بهشدت با واردات خودروی کوئید مخالف هستند و میگویند که وزارت صمت باید طی بخشنامهای اعلام کند که واردات خودروهای فرانسوی از هر کشوری به ایران و همکاری با رنو و پژو ممنوع است. تاکنون وزارت صمت نسبت به این گونه اظهار نظرها واکنشی نشان نداده است؛ اما به نظر میرسد که سیاست دولت آرامش بازار خودرو و کمک به مردم است که بتوانند با قیمت مناسب صاحب خودرو شوند. البته این را هم باید گفت که در مقابل این افراد کسانی هستند که بهشدت موافق واردات خودروهای فرانسوی هستند؛ آنها میگویند خودروسازان سالها محصولات رنو و پژو را تولید و مونتاژ کردند لذا واردات این خودروها میتواند به نفع کشور باشد، چراکه هزینه آن برای کشور کمتر است.
کوتاهیهای دولت گذشته
طی این سالها و به جهت کوتاهیهایی که دولت گذشته کرد، قیمت خودرو بهشدت در بازار افزایش پیدا کرد، لذا در مقطع فعلی خیلی از مردم توانایی خرید یک دستگاه خودرو را هم ندارند.
آنچه که از آییننامه واردات خودرو مشخص است، واردکنندگان خودرو مجاز هستند خودروهای کمتر از ۲۰ هزار یورو را وارد کشور کنند؛ خودروهایی که استانداردهای داخلی را بی کم و کاست پاس کنند. وزارت صمت اعلام کرده است که با بررسیهای صورت گرفته امکان واردات خودرو حتی با قیمت ۱۰ هزار یورو که استانداردهای اجباری را هم پاس کند، وجود دارد.
با این تفاسیر و با توجه به درخواستهایی که واردکنندگان به وزارت صمت بردهاند، باید دید که آذرماه پای چه خودروهایی به کشور باز میشود و آیا دوباره فرانسویها میتوانند جای خود را بین ایرانیان باز کنند؟
عدم هماهنگی شرکتهای خصوصی با بندهای دستورالعمل
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودرو گفت: تعیین تکلیف دقیق برای نرخ سود، نحوه فروش و غیره در این دستورالعمل دیده نشده، از این رو امکان ورود به این بازار برای واردکنندگان بخش خصوصی دشوار شده است.
وی با اشاره به عدم هماهنگی شرکتهای خصوصی با بندهای دستورالعمل واردات خودرو، تصریح کرد: به نظر میرسد دستورالعمل واردات خودرو به گونهای تنظیم شده که امکان ورود به این بازار فقط برای خودروسازان دولتی فراهم شده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: مشروط کردن امور به کارگروههای خاص، محدود کردن واردات به اعداد مشخص و مشروط کردن واردات و فروش و عرضه آن در بورس که در عمل باعث از بین رفتن خدمات پس از فروش میشود، جزو بندهایی است که عمل به آنها روند واردات خودرو را سخت کرده است.
وی قیمت تمام شده خودروی وارداتی را حداقل ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: واردات این خودروها نمیتواند اهداف دولت را محقق کند و همچنان مشکل خودرو در بازار پابرجا خواهد ماند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در مقطع فعلی بهتر است که فعالان حوزه واردات خودرو، آزادانه و بدون محدودیت در سقف و قیمت، اقدام به واردات خودرو در جهت تنظیم بازار کنند؛ دستاورد محدودیتها سبب شده خودروهایی که نیم میلیارد تومان هم ارزش ندارند تبدیل به خودروهای سه میلیاردی شوند، لذا باید کاری کرد که حباب قیمت خودرو شکسته شود.
منبع: ایران
نظر شما